duminică, 18 mai 2014

Radiografia unui tablou: Rondul de Noapte de Rembrandt



Ca pneumolog, privesc zilnic radiografii cu ochi critic, rece, profesional. Ca om, îmi place pictura, mă încântă să privesc tablourile și să descopăr mesajele pictorilor. Așa că, dacă stau să mă gândesc, de ce nu am privi o radiografie ca pe un tablou, căutând să ii interpretam simbolurile ascunse ? Nu ar fi mai interesant și mult mai plăcut ?
Vă propun ca punct de plecare o reflecție pe tema unui tablou celebru. Tabloul lui Rembrandt, Compania capitanului Frans Banning Cocq și locotenentul Willem van Ruytenburch pregătindu-se de marș (1642), este cunoscută mai mult sub numele de Rondul de noapte. Este un portret de grup care reprezintă defilarea gărzii municipale, fiind realizată la comanda Breslei Archebuzierilor Amsterdamului. Acțiunea are loc într-o după-amiază târzie, în care capitanul Banning Cocq dă ordin companiei sale să înceapa defilarea și se așează în fruntea coloanei alături de un ofițer. Este surprins chiar momentul în care toboșarul bate toba, dând semnalul pentru adunare, soldații se pregătesc pentru defilare și își verifică armele. 


Sincer, prima oară când am văzut acest tablou mi-a fugit privirea către cea mai evidentă reprezentare, cavalerul galben strălucitor din dreapta, despre care am crezut că este personajul principal. Ulterior, citind interpretarea tabloului, am înțeles că de fapt căpitanul garzii este cel îmbrăcat în negru, înfășurat cu o eșarfă rosie. Este uimitor cum a reusit Rembrandt să pună în evidență siluetele întunecate utilizand contrastul cu cele pe care cade accentul de lumină și culoare. Pe măsură ce privirea se desparte de cei doi ofițeri aflați în prim plan, spațiul întunecat se umple de personaje care încep să apară din semobscuritate: o fată aflată printre archebuzieri și luminată dintr‑o parte, copii care aleargă, câinele care latră la toboșar...
Vă pare cunoscut? Același lucru se întâmplă când interpretăm o radiografie toracică: privirea este atrasă întâi în prim plan de silueta cardiacă, abia apoi incepem să descoperim ce se conturează în partea “neagră” a radiografiei, adică în teritoriul nostru de expertiză. Când incepem să studiem o radiografie, plecăm de la opacitățile mari, principale și descoperim apoi treptat modificările mai subtile ale câmpurilor pulmonare: accentuările interstițiului pulmonar, aspectul sinusurilor costodiafragmatice, etc.
În tabloul sau, Rembrandt folosește, pentru a-și pune în evidență personajele, tehnica clarobscurului, care înseamnă redarea clară a părții luminate și a celei lipsită de lumină sau redarea clară a luminii și a întunericului.
     Acelasi lucru îl regăsim în anatomia radiologică a plamanului, în redarea noțiunilor de opacitate și hipertransparență. Apreciem hipertransparențele în raport cu opacitățile, normale sau patologice.
Să nu uităm că radiografia toracică este o reprezentare bidimensională a unui obiect tridimensional, așa încât înălțimea și lățimea sunt regăsite, dar este pierdută adâncimea. În tablouri, acest defect poate fi corectat de tehnica pictorului. Priviți de exemplu cum apar personajele în planuri suprapuse, lucru accentuat si de utilizarea treptelor; capetele personajelor se regasesc la diferite nivele, creând impresia de tridimensionalitate. Aceste elemente pot fi însă sugerate indirect și pe o radiografie, de exemplu de « semnul siluetei ».
La fel ca într-o radiografie, compoziția tabloului este scindată în mai multe părți: un grup în colțul din dreapta, în spatele toboșarului; stegarul leagă grupul din dreapta cu cel din stânga. Sergentul din dreapta, cu brațul drept întins și cu halebarda îndreptată în față, separă  figurile din jurul și din spatele său de grupul central.
Evident, acesta nu a fost decât un alt exercițiu de imaginație, dar care pledează pentru conceptul acestui blog, posibilitatea utilizării artei în pneumologie. Vă invit să radiografiați și alte tablouri…

Alina Croitoru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu